tisdag 6 januari 2009

Trick and Treat

Nu har jag läst Trick and Treat av Barry Groves. Han lyckas ganska bra med att hamra in sitt budskap i hjärnan. Enligt honom så finns det fyra huvudorsaker till varför så många är sjuka.
  • För stort intag av kolhydrater
  • Vegetabiliska oljor
  • Brist på Vitamin D
  • Låg nivå av LDL
De tre första tror jag mycket på. Det är många (även med praktisk erfarenhet från egen praktik) som säger samma sak. Angående LDL så vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Det lägger sig nog på en bra nivå om man äter bra.

Vegetabiliska oljor har (åtminstone) två negativa egenskaper. 1) De innehåller mycket fleromättat fett som har lätt för att oxidera. 2) De innehåller mycket omega-6 som har inflammatoriska egenskaper.

Något jag reflekterat över på sistone är hur många barn det är som har glasögon. Groves skriver att kolhydrater driver upp nivån av tillväxthormonet IGF-1 som i sin tur gör att ögat växer och blir avlångt. Man blir då närsynt (myopia). För mig är det en logisk förklaring. Någonting måste det ju bero på och snacket om att allt beror på våra gener går jag inte på.

Groves raddar upp en lång lista av sjukdomar han tror beror på dessa faktorer, t.ex. akne, närsynthet, cancer, reumatism, håravfall, benskörhet, hörförluster, depression, autism, diabetes, parkinsons, alzheimers och MS.

Alla är vi unika och har olika genuppsättningar som gör att vi ser olika ut, men det gör också att vi har olika anlag för olika sjukdomar. Våra kroppar svarar olika på dålig kost. Så en gissning är att ett överintag av kolhydrater (speciellt de snabba) bara ger akne hos en person, men kan ge alzheimers hos en annan.

Nu vet jag nog vilka steg jag behöver ta för att se till så att min son som är ett och ett halvt år inte ska behöva bära glasögon nån gång i sitt liv (visst, helt säker kan man ju aldrig vara).

Jag tycker boken var väldigt bra. Den innehöll många referenser till studier som backade upp hans teorier. Den var även rik på medicinska och anatomiska termer på engelska, så uppslagsverket blev flitigt använt.

Inga kommentarer: